Uitleg

Samen in gesprek met het MOODS-SCHILDERIJ

 

Voor al deze gezinnen hebben we na overleg met specialisten in de GGZ en ervaringsdeskundigen het MOODS-schilderij ontwikkeld. Zoals u kunt zien zijn kleurrijke schilderijen, opgebouwd uit de kleuren van de spanningsmeter of window of tolerance. Bij het schilderij worden verschillende magneetjes geleverd. Door de uitstraling van het schilderij kan het op een centrale plek worden opgehangen of neergezet.

 

Aan de hand van de kleuren op het schilderij kan samen met de kinderen worden besproken wat er aan de hand is en welke kleuren er staan voor de verschillende gemoedstoestanden. Het is belangrijk om helder uit te leggen en een naam te geven aan het probleem of de ziekte. Vervolgens kan uitleg gegeven worden dat de ouder en dat de kinderen hier niet verantwoordelijk voor zijn.

Op het schilderij kan vervolgens met behulp van magneetjes aangegeven worden door de ouder hoe het gaat of in welke kleur hij of zij zit. Bijvoorbeeld.

 

Groen, ik voel me goed en ik heb alle ruimte om met je te praten of wat leuks te doen

Geel, het gaat ietjse minder, maar ik heb nog wel ruimte om met je te praten maar misschien niet al te lang.

Oranje, het gaat niet goed met me, mijn lontje is wat korter dat ligt niet aan jou. Als je iets wil delen wil je dit dan opschrijven dan hebben we het er een volgende keer over.

Rood, het gaat helemaal niet goed met me. Weet dat als ik uitval of geen aandacht aan je besteed dat dit niet aan jou ligt. Het is misschien beter om me heel even te laten. Natuurlijk kun je dingen opschrijven die je op een ander moment wil vertellen of als je het er met me over wil hebben wat het met jou doet als ik in het rood zit.

Blauw, de spanning is te hoog, waardoor ik even helemaal uit ga en niet meer reageer op prikkels, passief en somber ben. Ik kan me voorstellen dat dit naar voor je is, maar je hoeft het niet op te lossen. Als ik weer in groen of geel zit is het goed om het er over te hebben want ik kan me voorstellen dat dit naar voor je was.

 

Het MOODS schilderij is onopvallend aanwezig

Omdat het een gewoon schilderij is, valt het minder op en roept minder vragen op bezoekers, vriendjes of vriendinnetjes.

 

Voorafgaand

Je begrijpt dat het belangrijk is om vooraf wel met elkaar te bespreken dat er een probleem is en hoe dit er uit ziet. En voor de ouder is het nodig om langzaamaan steeds meer de verschillende kleuren/ fases bij zichzelf te herkennen. Door hierover in gesprek te gaan met elkaar kun je daarmee helpen. Bijvoorbeeld, mama ik merk dat in de periode voordat je heel boos reageert vaak loopt te ijsberen, dus misschien is ijsberen wel een signaal van oranje.

Daarnaast is het goed om met elkaar te kijken wat wie nodig heeft van de ander in de verschillende fases. Wanneer de ouder dat even niet kan geven of er iemand anders is die dit tijdelijk wel kan geven.

 

En…. Hoe gaat het met jou?

Het schilderij biedt ook de mogelijkheid om allemaal met een magneetje aan te geven hoe het met je gaat. Wanneer een kind zich wat minder voelt kan hij dit op die manier aangeven en de ouder hierop attent maken. En natuurlijk kun je het ook gebruiken wanneer er problemen als ADHD of Autisme bij de kinderen spelen.

 

De meerwaarde van het Hoe-is-het-schilderij

Kinderen:

  • Er is iets aan de hand thuis, maar het ligt niet aan jou en je hoeft het niet op te lossen.
  • Je doet er toe, we gaan samen kijken hoe we zorgen dat het veilig blijft voor je en er voldoende aandacht voor je is.
  • Je hoeft minder alert te zijn op signalen van spanning bij mijn ouder, het schilderij laat het je zien.
  • Er is duidelijkheid over de momenten dat het goed gaat en de ouder beschikbaar is. Dus meer mogelijkheid voor contact en verbinding

 

Ouder:

  • Door stil te moeten staan om te kijken in welke kleur je zit, krijg je meer zicht op lichaamssignalen en belastbaarheid
  • Gezamenlijk stil staan bij signalen en het mogen hebben over wat wel en niet werkt in welke fase
  • Door verbetering communicatie en rekening houden met minder escalaties en daarmee minder schuldgevoel
  • Kinderen maken gebruik van de mogelijkheden dat het wel goed gaat om verbinding te maken. Dit geeft een goed gevoel en zorgt dat je weer meer onderdeel van het gezin bent.